11 juni, 2009

Behandling

Idag har jag varit och fått behandling och tömt magen. Réne, läkaren är väldigt duktig på tömning. Först får jag en smärtstillande spruta på sidan av magen (det är det som gör ondast), idag gick det jättebra, sen, nästan på direkten så tar han en skalpell och skär ett snitt ½ - 1 cm brett. Där kör han in en slang bl.a. genom bukhinnan som inte går att bedöva, men å andra sidan känns det bara som ett lätt tryck, och sen syr eller tejpar dom fast slangen, som går till en påse som dom byter. Vätskan flyter alltså löst omkring i magen under midjan där tarmar, livmoder och sånt finns.

Dom tömde mig på drygt 5 liter idag. Det är rekord. Jag är liten och smal. Smal var nog önsketänkande, men jag har varit det större delen av mitt liv. Ändå har jag inte haft ont av magen (bara sett och känt att den varit stor och hård), förrän i förrgår. Då värkte det av och till hela natten. Stod inte ut längre än till framemot 04.00 Så jag larmade och då kom dom och gav mig en spruta. Sen jag fick larmet har det fungerat väldigt bra, fram till igår förmiddag. Jag larmade kl.10.00 och dom ringde tillbaka 5 minuter senare (gör dom ibland). Jag kunde inte svara, för jag spydde som en fontän. Sen HÄNDER INGENTING förrän kl.13.00, när det ringer nån. Smärtan försvann när jag spydde, annars hade jag larmat igen efter ett tag. Men om jag larmar och sen inte svarar när dom ringer, så får dom inte SKITA I DET! Jag kunde legat medvetslös eller vad som helst. SÅ FÅR DET INTE GÅ TILL! Känner mig inte så värst trygg med larmet längre. Jag ska ringa min sjuksköterska imorgon och fråga vart jag vänder mig, för sånt FÅR BARA INTE HÄNDA. Det kunde faktiskt handlat om liv och död.

Som ni förstår är jag mycket upprörd. Ska försöka lägga det åt sidan, tills jag pratar med sjuksköterskan. Ska istället glädja mig åt att det är NIO veckor sen dom tömde mig sist. Vanligt är 3-4 veckor och kortast är nog 12 dagar. Att det fylls på sakta, är samma som att cancervärdet är lågt, OCH att jag tycker att kaffet är gott.

Inlägget tog musten ur mig totalt, så jag avslutar här.

3 kommentarer:

  1. Nä.. larmar du MÅSTE de ta kontakt med dig.. och svarar du inte så SKA de åka dit för att se hur det är med dig...

    Jag tycker att du ska anmäla detta till HSAN.. för det är sånt som ska anmälas...
    Kram Pys

    SvaraRadera
  2. Det var inte bra! Förstår att du blir upprörd!
    Tänker på dig varje dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Du är i mina tankar ofta!
    Kram

    SvaraRadera