15 juli, 2009

Läkarbesök

Nu har jag varit på besök hos läkaren som studerar. Alltid trevligt att träffa henne. Hon är rak och ärlig och vill verkligen mitt bästa. Tar sig tid att förklara.

Så nu har jag slutat med cyto och börjat äta hormontabletter, Tamoxifen. Antiöstrogen. Har förstått att många/alla bröstcancer-patienter äter såna i 5 år. Jag har ju äggstockscancer, men det är väl det som finns kvar att prova.

När jag fick mina klimakteriebesvär för 15 år sedan, så fick jag östrogen. Det var ingen som sa att det är betydligt större risk att få cancer om man äter östrogen. Läkarna kanske inte visste det då heller. Några år senare var det diskussioner om något förhöjd risk för bröstcancer. Jag åt östrogen i 8 år, dom hjälpte bra mot klimakteriebesvären.

Jag har under sista året undrat om det inte fanns nåt sånt samband, för vi är inte cancerbenägna inom familjen. Tack och lov grämer jag mig inte. Jag gjorde vad jag trodde var bäst då, utifrån dom kunskaper jag hade då. Mer kan man inte göra.

Så nu får vi se vad det blir för biverkningar. Har förstått via bloggarna att det kan förekomma en hel del mindra trevliga såna. Har bl a hört talas om att hjärnan blivit konstig. Tycker det känns så redan nu och jag har bara ätit sen i går kväll, så det är nog inbillning, eller annan trötthet.

Har varit och fikat med en god vän idag. Jättetrevligt. Passade på att köpa mer rabarber när jag ändå var på stan. Jag slängde förra rabarberpajen, för den blev så misslyckad. Idag blev den MYCKET BÄTTRE. Kanske ska ta mig en liten bit till ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar